Τετάρτη 16 Ιανουαρίου 2013

Μαντινάδες







Η μαντινάδα ή πατινάδα ή κοτσάκι είναι ποίημα που αποτελείται από δυο στίχους που συνήθως είναι δεκαπεντασύλλαβοι σε ομοιοκαταληξία ή και τέσσερα ημιστίχια που δεν ομοιοκαταληκτούν απαραίτητα. Αποτελεί μέσο αυθόρμητης λαϊκής έκφρασης σε αρκετά μέρη της Ελλάδας, κυρίως όμως ως κατηγορία του νησιώτικου ελληνικού τραγουδιού στην Κρήτη, που είναι ξακουστή για τις μαντινάδες της.
Οι παρακάτω μαντινάδες έχουν ως θέμα τους τη φιλία:
  
Για ένα καλό φίλο

Εγώ δεν έχω την καρδιά για να μου δίνει αίμα,
την έχω για να αγαπώ τους φίλους σαν εσένα!

Με φίλους

Με φίλους εμεγάλωσα με φίλους θα πεθάνω
και αν είναι για τους φίλους μου και τη ζωή μου χάνω!

Λέξη ιερή

Μέσα στο βούρκο της ζωής μέσα στην αδικία,
υπάρχει μια λέξη ιερή που λέγεται ΦΙΛΙΑ!
 
Φιλία

Λένε πως η καρδιά χτυπά για να μας δίνει αίμα
μα 'γω την έχω να χτυπά για φίλους σαν και σένα!